Zvočna ekologija na pragu ekološke degradacije

Večkanalni koncert Hipertermija in Nepovratna zanka. Kozmična transmisija ledenikov

20. 12. 2024 @ 19:00
Okrogli stolp, Loški muzej
Prost vstop

Zvočna ekologija s praksami globokega poslušanja vzgaja neantropocentrični pogled na svet. Preučuje odnos med organskimi in neorganskimi bitji ter posluša, kako zvočna diverziteta vpliva na ekološke sisteme. V Okroglem stolpu Loškega gradu boste poslušali dve večkanalni elektroakustični kompoziciji iz polja zvočne ekologije. Obe izbrani deli temeljita na terenskih posnetkih. Povezuje ju sočasno poslušanje lepote zemeljskih ciklov kakor tudi potapljanje v resničnost njene ekološke degradacije.

Program osemkanalnega koncerta:

  • Ida Hiršenfelder (beepblip): Hipertermija / Morfoiki, 40 minut, 2023
  • Petra Kapš (OR poiesis): Nepovratna zanka. Kozmična transmisija ledenikov, 40 minut, 2023

Hipertermija / Morfoiki je kompozicija z elektroluminiscentnimi strunami, ki oddajajo globularno elektromagnetno valovanje po vzorcu pospešene sekvence sončevih neviht. Poje vesoljno šumno pesem, ki prebija frekvenčna polja kot drobne, a mogočne sončeve špikule v kromosferi. V koncertu se umetnica holofonsko sprehaja po prostoru z elektromagnetnimi tipali na konicah prstov. Elektromagnetni valovi so jezik vesolja. Z njimi prepevajo zvezde. Skladba povezuje hrepenenje po soncu, toploti in udobju z izčrpavanjem in trošenjem energije na kamnitem planetu. Nočna stran elektrificirane Zemlje žarči ognjene iskre, ukradene drobce zlatega sončevega praha iz črnih fosilnih goriv.

Nepovratna zanka. Kozmična transmisija ledenikov raziskuje telesa v razmerju do skrajno odmaknjenih drugih, nepoznanih mikrobiomov, ledeniških teles v elementarnih okoljih. Avgusta 2023 se je umetnica povzpela na ostanka ledenikov ter z lastnim telesom in mikrofoni prisluškovala njuni starodavni zvočnosti. Zapisala je: “Ko sem sedela z ledenikoma na Skuti in Triglavu, trepetala od razširjene zavesti in mraza, prisluškujoč svetemu dihu gora in kompleksnim strukturam jezika starodavnih voda, nakopičenih v ledeniškem telesu, se je pojavila mogočna intuicija, da so ledene vode visoko v gorah telesa kozmične transmisije – prejemniki kozmičnih delcev in oddajniki lastne skrivnostne zvočnosti – kozmični radio. Ko si zgoraj, ga občutiš globoko skozi telo, tako kot navdihnjeni meteorologi, izvajalci starogrške orakeljske prakse, ki so svoje resonančno telo in dih uporabljali za prisluškovanje zemlje in kozmosa.” Zbrano (post)glacialno zvočno gradivo tvori temelj skladbe, ki jo bo OR poiesis izvedla v živo, v prepletu z ledeniškimi instrumenti, enigmatično radijsko zvočnostjo in elektromagnetnimi emisijami, ki jih je Nikos Sotirelis raziskoval ter posnel na starodavnem svetišču na grškem otoku Samotraki.

 

Ida Hiršenfelder (beepblip) je zvočna umetnica in arhivistka. Komponira potopitvene psihogeografske zvočne krajine s poudarkom na zvočni ekologiji in zvočnem prostorjenju. Bila je članica skupine Theremidi Orchestra (2011–2015). Trenutno je članica skupine Jata C (Ida Hiršenfelder, Petra Kapš, Boštjan Perovšek, Bojana Šaljić Podešva, Brane Zorman) za bioakustiko in zvočno ekologijo (2018–), članica skupnosti Clockwork Voltage za modularno sintezo in članica Medevropske mreže za zvočne ekologije (CENSE). Njena samostojna albuma Noise for Strings, Vol. 1 (2019) in Vol. 2 (2020) sta izšla pri založbi Kamizdat. Magistrirala je iz sonologije na Kraljevem konservatoriju v Haagu (2023).

Petra Kapš (OR poiesis), umetnica, skladateljica in raziskovalka na področjih bio-, geo- in hidroakustike, združuje življenje elementov in skrivnosti Zemlje z Arte Sonora, eksperimentalno glasbo ter vizualno-performativnimi praksami, poudarjajoč sfero intimnega znotraj planetarnih skrivnosti in kozmičnih resonanc. Njena umetniška praksa razvija modalitete globoke pozornosti in prisotnega poslušanja/snemanja ter umetniška dela, ki izpostavljajo svetost vseh manifestacij življenja. Nanjo vpliva prostor, strastna želja po tišini in raziskovanju ekstatičnih, htoničnih in sfernih zvočnih pojavov. Je soustanoviteljica BIOM platforme, članica CENSE Centralno evropske mreže za zvočno ekologijo in članica skupine Jata C ter kolektiva radio.earth.

Dogodek sofinancira ministrstvo za kulturo.