Sreda, 28. april 2021
Kulinarika na freski Svete Nedelje v Crngrobu
Freska z ikonografskim motivom Svete Nedelje, ki je naslikana na zunanji zahodni fasadi romarske cerkve Marijinega oznanjenja v Crngrobu, je delo mojstrov iz delavnice Janeza Ljubljanskega in je nastalo okoli leta 1460. Poslikava je odličen vir za preučevanje srednjeveškega načina življenja in kar nekaj prizorov je povezanih s pripravljanjem hrane ali z obdelovanjem zemlje oziroma gojenjem rastlin za pridobivanje hrane. Že Emilijan Cevc je zapisal: "Etnografsko je freska pomembna v dveh smereh: kot odsev duhovnega izraza srednjeveškega človeka in kot lapidama ilustracija vsakdanjega življenja."
V središču freske je Trpeči Kristus (Imago Pietatis), obdan z orodji mučeništva (arma Christi), okoli katerega so razporejena opravila, ki so se jih ljudje morali vzdržati ob nedeljah in praznikih, če so se hoteli izogniti pogubi v peklu.
V horizontalnih pasovih so tako nanizani prizori iz srednjeveškega vsakdana: kmečka in obrtniška dela, pa razne podobe družabnih dogodkov, med katerimi je tudi gostilniški prizor. Na eni od podob je upodobljen lovski prizor: v temno oblečeni lovec trobi na rog in se na lov odpravlja peš, s sulico, ob njem pa teče pes. Za njim jezdi mladenič s sokolom, kar ga opredeljuje za pripadnika visokega sloja, saj je bil lov s sokoli nekdaj rezerviran samo za najvišje družbene sloje. Pod prizorom z lovci sta upodobljena tovorna mula, ki nosi žito v mlin, in ribolov z mrežo. V naslednjem pasu lovci streljajo na ptice v drevesih, zraven pa ljudje sejejo moko, mesijo testo in pečejo kruh. V zadnjem pasu je skrajno levo upodobljeno otresanje in obiranje sadja. Na Kristusovi levi strani je med drugim naslikana tudi stojnica trgovca z mesnino, pred katero mesar seka stegno. Zanimiv je tudi gostilniški prizor, ki vključuje štiri mize na prostem. Gostje pri prvi mizi kockajo, pri drugi kartajo, k tretji natakarica ravno prinaša pijačo in dva pivca igrata neko igro (moro?). Pri četrti mizi se je vnel pretep, dva moža sta zapletena v borbo, za tretjega pa se zdi, da skuša spodnesti enega od pretepačev.
V Loškem muzeju je na ogled kopija Svete Nedelje, ki jo je leta 1955 napravil Marijan Tršar in pri tem uporabljal zemeljske barve tako kot srednjeveški mojstri.
Pripravila: Nina Misson
Viri in literatura:
- Emilijan CEVC, Etnografski problemi ob freski “Sv. Nedelje” v Crngrobu, Slovenski etnograf, 3/4, 1950–1951, pp. 180–183.
- Ambrož KVARTIČ, Freska Svete nedelje v Crngrobu: edinstven vpogled v srednjeveški vsakdanjik, podkast z dne 14. 4. 2019.