Četrtek, 12. november 2020
Pogledi v preteklost
Izbor fotografij ob tisočletnici Škofje Loke
Škofja Loka, znana predvsem po svoji slikarski dediščini, je že od začetkov fotografskega medija na naših tleh svojevrsten magnet tudi za fotografe. Predvsem za tiste, ki se navdušujejo nad slikovitostjo staroveške arhitekture in nenavadnimi detajli.
Prvič so se slovenski fotografi organizirano zbrali v Škofji Loki leta 1973, da bi ovekovečili mesto ob njegovem častitljivem jubileju – tisočletnici, ki se je napovedovala v letu 1974. Svoja dela so istega leta v okviru praznovanja jubileja mesta predstavili na večji razstavi v galeriji Loškega gradu. Glavnino fotografskega gradiva, nastalega v letu 1973, hranimo v depoju Loškega muzeja. Serija izbranih črno-belih fotografij nam odkriva povsem individualne poglede na mesto, podane prek različnih umetniških pristopov in poetik. Tematsko sorodna dela povezuje stremljenje po podajanju ustrezne atmosfere, ki so jo avtorji poustvarili s primernimi tonskimi razmerji in občutkom za kompozicijsko gradnjo. Njihovi optični zaznamki skušajo biti po eni strani čim bolj nazorni, po drugi pa stilno izčiščeni in estetsko prepričljivi. Dokazujejo nam, da niso zgolj zapisi upodobljene tematike, temveč osebna videnja topografsko določljivih prostorskih segmentov in gledalcu poznanih prostorov. Fotografije izpostavljajo izbrane vizualne zaznave konkretnega prostora in njegove arhitekture. Leta 2007 smo s priložnostno razstavo – izborom iz gradiva, predstavljenega javnosti pred desetletji, počastili spomin na preminule avtorje, ki so se združili, da bi ob tisočletnici Škofje Loke ponovno ovekovečili lepote mesta in osvetlili ta (manj znan, a pomenljiv) fotografski dogodek, posvečen loški arhitekturi, detajlom in krajinskim elementom, ki že stoletja burijo umetniško domišljijo tako domačinov kot obiskovalcev tega mesta.
S svojimi deli so se takrat predstavili Miroslav Zdovc, Vlastja Simončič, Marjan Pfeifer, Janez Kališnik, Jože Mally, Marjan Smerke, Vladimir Furlan in Milan Kumar. Omenjeni avtorji so močno vplivali na razvoj in popularizacijo slovenske dokumentarne in umetniške fotografije v obdobju po drugi svetovni vojni, po njihovi zaslugi se je fotografija bolj uveljavila tudi v tiskanih medijih.
Pripravil: Boštjan Soklič