Dr. Lev Kreft: Umetnost in nacionalna država po slovensko in nasploh

Loški muzej, 18. 12. 2024

Dr. Lev Kreft, Umetnost in nacionalna država po slovensko in nasploh
Loški muzej Škofja Loka 18. 12. 2024
Dr. Lev Kreft je predaval o pomenu kulture pri nastanku nacionalnih držav. Delo Benedicta Andersona Imagined Communities se ni dalo prevesti v slovenščino drugače kot Zamišljene skupnosti. A za nastanek nacije, ki utemeljuje svojo pravico do lastne države s sklicevanjem na obstoj lastnega jezika in lastne kulture, ni poglavitno zamišljanje, pa tudi izmišljanje ne, ampak močna in dobro usklajena narodotvorna kulturna proizvodnja. Nacija kot skupnost, ki ima pravico do lastne države, je, kot pravi tudi Anderson sam, “kulturni artefakt posebne vrste”. In ker je nacija izdelek kulturne imaginacije, je umetnost tista, ki si je s proizvajanjem le-te dala največ opravka. Nekatere nacije so bile proizvedene v že obstoječih državah, podedovanih izpred modernosti, in so jim le dodajale nacionalizem kot vezivno tkivo. Nacije brez države, kakršna je bila tudi slovenska, so imele kulturo v najširšem pomenu za edino območje, na katerem so lahko pravico do lastne države utemeljevale oziroma jo (kot v primeru Kataloncev) utemeljujejo še danes. To, da je nacija proizvod kulturne imaginacije, ne pomeni, da je fiktivna tvorba, in ne pomeni, da ni vanjo vtkanih veliko elementov, ki so obstajali že pred 19., narodotvornim stoletjem modernosti. Kot je zmotna stara trditev, da je nacionalna skupnost proizvod narave (narojenost naroda), nima trdne opore niti postmoderno pojmovanje nacionalne skupnosti kot umetne. V slovenskem primeru se je vredno pomuditi pri konceptu, ki sta ga drug za drugim ponudila Dušan Pirjevec (prešernovska struktura slovenstva) in Dimitrij Rupel (slovenski kulturni sindrom). Kot primer narodotvorne kulturne produkcije pa lahko vzamemo ponovno v roke Martina Krpana Frana Levstika in Hlapca Jerneja in njegovo pravico Ivana Cankarja, v katerih se narod sooči z ljudstvom, kar v nacijo vnese konflikt.
Predavanje je potekalo v sklopu simpozija Dolgo 19. stoletje: Loško v evropskem kontekstu.
Snemanje in montaža: Toni Poljanec